Pressmeddelande: Vikkartonger av stenpapper.

Seufert Gesellschaft für transparente Verpackungen (Seufert) tillverkar nu även vikkartonger och andra förpackningslösningar av miljövänligt stenpapper.
På så sätt erbjuder det hessiska företaget varumärkestillverkare ytterligare en möjlighet att sticka ut från konkurrenterna med miljömässiga medel och inspirera sina kunder.Dessutom är stenpapper riv- och vattenbeständigt, kan skrivas på och har en exceptionell sammetslen känsla.
Stenpapper är tillverkat av 100 % avfall och återvunna produkter.Den består av 60 till 80 % stenpulver (kalciumkarbonat), som erhålls som avfallsmaterial från stenbrott och byggindustrin.De återstående 20 till 40 % är gjorda av återvunnen polyeten, som håller ihop stenpulvret.Till stor del består därför stenpapper av ett allmänt tillgängligt naturmaterial.Dess tillverkning är också miljövänlig.Produktionsprocessen kräver inget vatten, CO2-utsläppen och energiförbrukningen är minimal och nästan inget avfallsmaterial produceras.Dessutom kan stenpapper återvinnas: det kan användas för att tillverka nytt stenpapper eller andra plastprodukter.Tack vare den miljövänliga tillverkningsprocessen och dess lämplighet för återvinning har stenpapper tilldelats ett silver Cradle-to-Cradle-certifikat.
Efter grundliga tester internt är Seufert övertygad om att stenpapper också är mycket lämpligt för tillverkning av plastlådor.Det vita materialet är lika starkt som PET-film tillverkad på vanligt sätt och kan ytbehandlas med offset- eller screentryck.Stenpapper kan präglas, limmas och förseglas.Med allt detta i beräkningen finns det inget som hindrar detta miljövänliga plastförpackningsmaterial från att användas för att göra lådor, fodral, lock eller kuddförpackningar.För att kunna erbjuda sina kunder detta nya, miljövänliga material har Seufert inlett ett samarbete med företaget aprintia GmbH.
Stenpapper erbjuder därför nu ett nytt, ekologiskt alternativ till vita eller heltryckta plastvikkartonger.Dessutom kan stansade delar av stenpapper användas för att göra etiketter, tillägg, bärkassar, storskaliga affischer och displaylösningar.Andra miljövänliga förpackningsmaterial som erbjuds av Seufert inkluderar bioplasten PLA och R-PET, som innehåller upp till 80 % återvunnet material.

Posttid: 2021-09-14